Kodanike põhiõiguste kaitse on ülemuslik
Lugedes 13. märtsi Eesti Päevalehest suurepärase Kärt
Anvelti artiklit „Berlusconi eelnõu sai ootamatult valitsuserakondade abiga hoo
sisse“, ei mõistnud ma kohe, mille peale kaunis daam pahandab. On ju tema abikaasa Andres tuntud
parlamentäär ja endine politseinik, kes peaks ihu ja hingega kodanike
põhiõiguste ja vabaduste eest seisma. Miks siis sotsid pahased on, et nad
ootamatult parlamendis isolatsiooni jäid?
Sellele andis selgust Facebook, kus meie tippajakirjanikud
Tuuli Koch ja Kärt Anvelt üksteist innustasid Keskile kaikaid kodarasse loopima.
Kärt Anvelt arvas näiteks, et kõik muutub, kui see kohutav seltskond(loe
Keskerakond) lõpuks võimult lendab ja lootis, et Tuuli põmmutab homses lehes edasi
ning lubab, et tema omad(sotsid) aitavad ka homses lehes Tuuli loole kaasa.
Issand, ma ei arvanud kunagi, et Kärt mind kohutavaks inimeseks peab. See oli
mulle paras šokk.
Sotsid jätkasidki järgmises Päevalehes Keskerakonna
tümitamist ja Tuuli Koch “põmmutas edasi“.
Nüüd ma alles tänu pr Anveltile taipasin, et olen mingis
kohutavalt halvas seltskonnas. Pole ise sellest nagu arugi saanud. Olen
viimased kaheksa aastat töötanud Tallinna linnavalitsuses väga meeldivate inimeste
seltskonnas. Kohutavate inimestega puutusin viimati kokku siis, kui politseis
töötasin. Need ei olnud loomulikult politseinikud, vaid kurjategijad.
Aga olgu, läheme siis tagasi niinimetatud Berlusconi eelnõu
juurde. Ei saa salata, et võtsin ise selle eelnõu väljatöötamisest aktiivselt
osa, koos tuntud vandeadvokaat Leon Glikmaniga. Kes veel ei tea, siis selles
eelnõus ei ole sõnagi Silvio Berlusconist.
Eelnõu mõte on tagada kriminaalmenetluse ja kohtupidamise
käigus inimeste põhiseaduslikud õigused ja vabadused. Seepeale arvas väga
austatud kaitseminister Urmas Reinsalu, et ühe tunnustatuma vandeadvokaadi panus
on „puhas õiguslik pahn“. Meil õnnestus
selle eelnõu mõtteid tutvustada isegi
parlamendi kõnetoolist. Alguses suhtuti seal meie juttu umbusuga, aga
nagu ma nüüd olen aru saanud, on Riigikogu asunud väga tõsiselt tegutsema ja
see teeb mulle heameelt.
Proovin siis lühidalt ja maakeeli selgitada nende
ettepanekute mõtet, milleni me koos Leon Glikmaniga jõudsime ja mille me
Riigikogus esitasime.
1. Miks on vaja seadust muuta?
Vastavalt PS §104 p. 14-le on
kohtumenetluse seadused nn põhiseaduslikud seadused, mida saab vastu võtta
üksnes riigikogu koosseis häälteenamusega. Seda põhjusel , et ausa menetluseta
pole demokraatiat. Ebaaus menetlus loob hirmufooni, mis pärsib näiteks
kodanikualgatust ja ettevõtlust ning viimase kaudu ka riigieelarve täitmist.
Represseerimise all ei mõelda mitte üksnes ebaõiget süüdimõistmist, vaid näiteks
meil massiliseks muutunud põhjendamatute või mittevajalike kriminaalasjade
menetlemise juhtumeid, mille eest hiljem keegi vastutust ei kanna.
Suur osa Riigikogu liikmetest on käinud õiguskaitseorganites selgitusi andmas. Parlamentaarsetes demokraatiates annavad parlamendikomisjonide ees selgitusi hoopis õiguskaitseorganid.
Kui tsiviil-ja halduskohtumenetlused on läinud euroopalikku rada, siis kriminaalmenetlus on säilitanud olulise osa oma nõukogulikust algest.
Loomulikult ei ole seaduseelnõu koostamine kerge ega kiire protsess. Kuid mitte keegi ei keela kõige hädavajalikumate menetlusseaduste muudatuste vastuvõtmist juba praegu. Tuletan siinkohal meelde, et oma kodanike põhiõiguste kaitse on riigi jaoks ülemuslik.
Enamik põhiõigusi piiravaid seadusemuudatusi on läbi läinud ilma parlamentaarse diskussioonita. Riik ei pea kuritegevuse vastu võitlemiseks olema nn. politseiriik.
Suur osa Riigikogu liikmetest on käinud õiguskaitseorganites selgitusi andmas. Parlamentaarsetes demokraatiates annavad parlamendikomisjonide ees selgitusi hoopis õiguskaitseorganid.
Kui tsiviil-ja halduskohtumenetlused on läinud euroopalikku rada, siis kriminaalmenetlus on säilitanud olulise osa oma nõukogulikust algest.
Loomulikult ei ole seaduseelnõu koostamine kerge ega kiire protsess. Kuid mitte keegi ei keela kõige hädavajalikumate menetlusseaduste muudatuste vastuvõtmist juba praegu. Tuletan siinkohal meelde, et oma kodanike põhiõiguste kaitse on riigi jaoks ülemuslik.
Enamik põhiõigusi piiravaid seadusemuudatusi on läbi läinud ilma parlamentaarse diskussioonita. Riik ei pea kuritegevuse vastu võitlemiseks olema nn. politseiriik.
2. Strateegiliseks suunaks peaks olema
inkvisitsioonilise kohtueelse menetluse likvideerimine.
Kehtiv KrMS rajaneb nõukogude
ajast pärandiks saadud inkvisitsioonilise eeluurimise mudelil. Sellele on
lisatud võistleva menetluse illusiooni loovad kohtumenetluse sätted, mis ei taga
võistlevate poolte võrdsust ega seega ka põhiõiguste kaitset.
Iga inimene, kes on jäänud süsteemi masinavärgi vahele teab, et kehtiva menetluse oluline raskuspunkt paikneb menetleja kabinetivaikuses. Kohtueelset menetlust juhib prokuratuur, kellel ei ole enam asjaolude objektiivse ja igakülgse väljaselgitamise kohustust. Samas on prokuratuuril ja menetlejal absoluutsed õigused süüdistatava ja kaitsja suhtes. Näiteks endale sobivate tõendite kogumises, jälituslubade taotlemises, läbiotsimisel jne.
Kohtueelsel uurimisel ei saa kaitsja süüdistuse tunnistajaid ristküsitleda. Seega on välistatud, et kaitsja saaks tõendeid koguda ja kontrollida. Kaitsja kobab pimeduses isegi siis, kui isikult soovitakse tõkendina võtta vabadus. Menetleja ja prokuratuur ei võta peaaegu kunagi kaitsjalt vastu tema esitatavaid õigustatavaid tõendeid. On esinenud isegi alibitõendite tagasilükkamist. Kindlasti peaks antud seaduseelnõu strateegiliseks suunaks olema põhiõigusi mittetagava ja kohmaka inkvisitsioonilise kohtueelse menetluse likvideerimine. Vaheastmena tuleks aga kohtueelses menetluses tagada kaitsja reaalne õigus koguda tõendeid ja neid esitada nii menetlejale kui ka prokuratuurile.
Iga inimene, kes on jäänud süsteemi masinavärgi vahele teab, et kehtiva menetluse oluline raskuspunkt paikneb menetleja kabinetivaikuses. Kohtueelset menetlust juhib prokuratuur, kellel ei ole enam asjaolude objektiivse ja igakülgse väljaselgitamise kohustust. Samas on prokuratuuril ja menetlejal absoluutsed õigused süüdistatava ja kaitsja suhtes. Näiteks endale sobivate tõendite kogumises, jälituslubade taotlemises, läbiotsimisel jne.
Kohtueelsel uurimisel ei saa kaitsja süüdistuse tunnistajaid ristküsitleda. Seega on välistatud, et kaitsja saaks tõendeid koguda ja kontrollida. Kaitsja kobab pimeduses isegi siis, kui isikult soovitakse tõkendina võtta vabadus. Menetleja ja prokuratuur ei võta peaaegu kunagi kaitsjalt vastu tema esitatavaid õigustatavaid tõendeid. On esinenud isegi alibitõendite tagasilükkamist. Kindlasti peaks antud seaduseelnõu strateegiliseks suunaks olema põhiõigusi mittetagava ja kohmaka inkvisitsioonilise kohtueelse menetluse likvideerimine. Vaheastmena tuleks aga kohtueelses menetluses tagada kaitsja reaalne õigus koguda tõendeid ja neid esitada nii menetlejale kui ka prokuratuurile.
3. Kehtestada tuleb kohtueelse menetluse
tähtajad.
Nõukogude ajal kehtisid
menetlustähtajad, mis ei võimaldanud kahtlustatavaid lõputult ahistada ning
kulukas ja stressirikkas teadmatuses hoida. Kriminaalasi lõpetati reeglina kahe
kuu möödudes või saadeti asi siis kohtusse.
Menetlustähtaegade puudumine on viinud selleni, et materjale saab ükskõik kui kaua uurida, sekkuda lõputult isiku eraellu ja äritegevusse, ilma et tekiks mingigi õigusselgus.
Menetlustähtaegade puudumine on viinud selleni, et materjale saab ükskõik kui kaua uurida, sekkuda lõputult isiku eraellu ja äritegevusse, ilma et tekiks mingigi õigusselgus.
4. Kehtestada tuleb kahju hüvitamise süsteem.
Vaatamata sellele, et süütuks
osutunud kahtlustatava või süüdistatava mainele, tervisele ja varale
tekitatakse kahju, puudub sisuliselt kahju
hüvitamise mehhanism.
5. Absoluutse menetlemise printsiip tuleb
lõpetada.
Muutmist vajab KrMS §6-st tulenev
absoluutse menetlemise printsiip, mis toob kaasa uurimise alla mineku ainuüksi
vihje või pealekaebuse tõttu.
Isegi Nõukogude süsteemis oli
erasüüdistusasju. Meie menetlusseadus leiab aga, et kannatanul sõnaõigust ei
ole ja riik on õigustatud tema eest otsustama.
6. Kehtestada tuleks seadusmuudatus, mis
võimaldab kohtul ilmselgelt põhjendamatu kriminaalasi lõpetada.
Praegune seadusandlus annab võimaluse
sisuliselt ka täiesti asjakohatu süüdistusakti kohtusse esitada või menetleda
asju, kus on ilmne, et süüdistusel tõendeid ei ole. See viib selleni, et
absoluutselt igal juhul tuleb läbida pikk ja koormav menetlus, mis on
süüdistatavale karistus omaette.
Kohtul peaks olema õigus menetlus koheselt
lõpetada süüdistuse ilmse asjakohatuse või süüdistuse ilmse võimetuse tõttu
esitada tõendeid.
7. Vahistust sätestavad seadused vajavad
muutmist.
Vahistuse regulatsioon ei vasta EIÕK-le,
mis on viinud selleni, et vahistatute hulk ühe elaniku kohta on EL-i üks
suuremaid. Meil on esinenud juhtumeid, kus vägivaldsusele mittekalduvaid
kahtlustatavaid on hoitud vaatamata jõustunud otsuse puudumisele mitmeid kuid
vahi all. EL õigusruum kasutab sellistel puhkudel aga kautsjoni või
elektroonilise valve võimalusi.
Maailmapraktikas on ainulaadne aga see, et
isik ei näe vahistuse taotlemise momendil vahistust põhjendavaid tõendeid ja ei
saa neile vastu vaielda.
Vahistatul puuduvad vahistuse vaidlustamisel
adekvaatsed õigused. Eriti ilmekas on seadusesäte, mis lubab taotleda vahistuse
põhjendatuse kontrolli alles kahe kuu möödumisel, mille puhul kohus ei pea tegema
motiveeritud määrust ja see pole ka kaevatav.
8. Jälitustegevust reguleerivad normid on
räiges vastuolus EIÕK-ga.
Peaminister on õigesti nimetanud, et usk
totaaljälgimisse on valdav. Muutmist vajab jälitustegevuse regulatsioon, kus
võimaldatakse jälitustegevust enamuse KarS koosseisude puhul, kusjuures
mingisugust kaalutlusõiguse teostamise kohustust seadus ette ei näe. See on
viinud selleni ,et praktiliselt kõik jälitustegevuse taotlused rahuldatakse,
mida on tauninud Euroopa Inimõiguste Kohus.
9. Läbiotsimist sätestavad normid ei vasta
EIÕK-le.
Läbiotsimise regulatsioon, mis võimaldab
prokuröril kui süüdistusfunktsiooni kandjal, anda ühepoolselt välja lubasid
läbiotsimiseks, on pretsedenditu. Kui jätta kõrvale kuriteo tõkestamise
erijuhtumid, siis tehakse seda EL-i traditsiooni kohaselt kohtu loal,
kaalutlusõiguse alusel ja ultima ratio(viimase
meetme) põhimõttel.
Ka läbiotsimise alla langenud isiku õigused vajavad kaitset. Seadus peab välistama asjasse mittepuutuvate materjalide äravõtmise. Näiteks võetakse ära terveid arvuti kõvakettaid, kus on erakirjavahetus. Läbiotsimise protsess peab olema vaidlustatav.
Ka läbiotsimise alla langenud isiku õigused vajavad kaitset. Seadus peab välistama asjasse mittepuutuvate materjalide äravõtmise. Näiteks võetakse ära terveid arvuti kõvakettaid, kus on erakirjavahetus. Läbiotsimise protsess peab olema vaidlustatav.
10. Kehtiv seadus võimaldab põhiseadusevastast
sõnumisaladuse rikkumist ja vajab muutmist.
Kuna põhiseaduse §43 võimaldab sõnumisaladuse
riivet üksnes kohtu loal, siis tuleb seda ka võõraste kirjade, sealhulgas
läbiotsimisel äravõetud elektronkirjade lugemisel arvestada, mistõttu
seadusemuudatus on vältimatu.
Ma ei sooviks kuidagi pahandada ei Kärt Anvelti, Tuuli Kochi
ega Urmas Reinsaluga. Kahtlemata ei suutnud minister nii keerulise juriidilise
teksti nüanssidesse täielikult süveneda. Vaatamata sellele, et hr Reinsalu on
lõpetanud Tartu Ülikooli õigusteaduskonna, on keerulise juriidilise teksti lugemine
pealiskaudselt väga raske. Arvestama peab ka ministri vähest ajaressurssi.
Vaatamata sellele tuletan meelde, et Eestile on EIÕK ja EIK
lahendid kohustuslikud. Need miinimumnõuded on loodud meie kõigi kaitseks ja
nende eiramine tekitab ebaõiglust, hirmufooni ja pärsib inimeste algatusvõimet
ning ettevõtlikust.
Comments
Post a Comment